Annukka Talvitie, Opsec Oy

“Opsec Oy:llä markkinoinnin ydin perustuu ajatukseen, että näytämme itseltämme”

Esittelemme joka kuukausi yhden työntekijöistämme. Tässä kuussa pääsin (tai jouduin) kirjoittamaan itsestäni, koska toukokuussa tuli vuosi siitä, kun aloitin markkinoinnin ja viestinnän työt Opsec Oy:llä. Silloin kirjoitin lyhyesti itsestäni ja nyt kerron siitä, miten päädyin Opsec Oy:lle töihin, mikä on Opsec Oy:n markkinoinnin ydin ja miksi asun kommuunissa tällä hetkellä.

“Tuumattiin, että yritetään löytää sellainen yrityksen monitoimihenkilö”

Puolitoista vuotta sitten etsin uusia haasteita ja siihen aikaan toimitusjohtaja Mika Lindberg kirjoitti LinkedIniin päivityksen: “Meillä alkaa toiminnassa olla monenmoista tekemistä ja kaikelle pitäisi löytää tekijänsä. Tuumattiin, että yritetään löytää sellainen yrityksen monitoimihenkilö, joka nappaisi kiinni useista tällaisen noin kymmenen hengen porukan erilaisista hallinnollisista asioista, kuten laskutus ja muut tärkeät rutiinit. Tuossa ei vielä aivan täyttä päivää kulu ja toinen osa hommaa kääntyy enemmän asiakaspalvelussa ja viestinnässä sekä myynnin asioissa avustamiseen. Jos tämä lyhyt kuvaus yhtään herätti mielenkiintoa, niin laita viestiä tulemaan vaikka tämän linkedinin kautta. Saa toki vinkata, jos tuntee sopivan henkilön ja silloin paras kanava on sähköposti minun osoitteeseen.”

Tartuin tuohon Mikan päivitykseen ja tässä sitä ollaan, aamukahvilla, tasaisesti kasvavan it-yrityksen “monitoimihenkilönä”. IT-joukkueessamme on nyt 12 jäsentä ja oma työnkuva on muodostunut osaamiseni kautta. Työpäiväni koostuvat pääasiassa markkinointiin ja viestintään liittyvistä toimenpiteistä ja suunnitelmista, mutta sen lisäksi työpäiviin mahtuu monia hallinnollisia tehtäviä.

Ennen Opsec Oy:lle tuloa olin tehnyt melkein 15 vuotta töitä kuluttajamarkkinoinnin parissa, joten suurin muutos Opsec Oy:lle siirtymisessä oli btob -markkinointiin siirtyminen. Markkinointi tapahtuu kuitenkin aina ihmiseltä ihmiselle, joten ei tässä maailma ihan ympäri mennyt. Olen muutenkin aina kokenut itseni markkinoinnin tekijäksi, joka on tarttunut uusiin asioihin. Enkä ole koskaan ollut tittelini orja, koska minulle on ollut tärkeää työn vaihtelevuus, uuden oppiminen, työn eteneminen ja työympäristöön vaikuttaminen. Tämän hetkisen työn monipuolisuus on siis ehdottomasti plussaa.

Opsec Oy:n markkinointi

Opsec Oy:n ensimmäisenä virallisena markkinoinnin ja viestinnän ihmisenä olen saanut suunnitella, tehdä ja kokeilla, mutta myös tuoda esille markkinoinnin roolia yrityksen koko toiminnassa. Joten, jos minulla on ollut opettelemista IT-alasta, niin varmasti työkavereilla on ollut jotain opettelemista markkinoinnista. Ikuinen joukkuepelaaja sisälläni vaatii myös yhteisiä päämääriä ja yhdessä tekemistä – joukkueurheilutaustaani on välillä vaikea pitää piilossa.

Olen tietysti onnekas ja ylpeä siitä, että Opsec Oy:n yrittäjät olivat rohkeita ja palkkasivat oman markkinointi-ihmisen. Olisihan osaamista saanut ostettunakin, mutta itse uskon siihen, että pitkälle kantava, arvopohjainen ja omannäköinen markkinointi on helpompaa yrityksen sisältä ja arjen keskeltä. Asioihin pystytään myös tarvittaessa tarttumaan nopealla aikataululla.

Opsec Oy:llä markkinoinnin ydin perustuu ajatukseen, että näytämme itseltämme. Emme luo kiiltokuvaa itsestämme tai IT-maailmasta. Emmekä tyrkytä kenellekään väkisin tietoturvallisuutta tai IT-ympäristön toimivuutta. IT-ala on tunnettu tietotekniikasta ja koodista, mutta me pyrimme pitämään niitä hallitsevat ihmiset keskiössä. Kun tieto ja tekniikka yhdistyvät, autamme ihmisiä johtamaan niitä. Olemme myös aidosti huolissamme siitä, osaavatko yritykset reagoida tarpeeksi nopeasti muuttuvaan maailmaan IT-ympäristöissään. Siksi tuomme markkinoinnissa esille ajankohtaisia asioita tietoturvasta, tietosuojasta ja tietohallinnosta sekä jaamme asiantuntijoidemme osaamista. Emme siis aggressiivisesti tyrkytä palvelujamme, mutta uskomme vahvasti siihen, että yritykset, jotka panostavat toimivaan, kehittyvään ja turvalliseen IT-ympäristöön, pärjäävät oman toimialansa kilpailussa. Yritysten omistama tieto ja tekniikka, jolla sitä käsitellään, ovat yhä useammin edellytyksiä liiketoiminnalle ja siinä menestymiselle.

IT ja markkinointi yhdistyvät

Itse olen oppinut valtavasti palveluistamme ja asiantuntijoidemme osaamisesta vuoden aikana. Markkinointia on rakennettu kivijalasta avaruuteen asti, kun huomioidaan kotikuntamme, Seinäjoen kaupungin, markkinointitempaukset ja esimerkiksi rekrytointimainoksemme heidän kanavissaan. Vuoden aikana olen töissä kirjoittanut, kuvannut, taittanut, julkaissut, mainostanut, verkostoitunut, järjestänyt, laskuttanut, suunnitellut, pelannut säbää, juonut kahvia ja ajatellut enemmän kuin aikaisemmin. Ajattelemista olen opetellut siksi, että liika suorittaminen lopettaa sekä tehokkuuden että luovuuden. Tiedän mistä puhun, koska olen sitä kokeillut.

Teimme talvella tuotteen, jossa yhdistimme tietosuojan ja markkinoinnin. Tuloksena oli liitteineen yli 50 sivuinen Tietosuojaopas pienille yrityksille. Ja, kun yhdistimme äskettäin tietoturvan ja markkinoinnin syntyi jaettavaksi Tietoturvallinen työ -huoneentaulu. Uskon, että nämä tuotteet olivat vasta alkua ja näemme tulevaisuudessa lisää yhdessä tehtyjä projekteja. Näimme voimme esittää monia IT-alan vaikeaksi koettuja asioita tiivistetysti ja ymmärrettävästi. Voimme myös tarjota jatkossa asiakkaille visuaalisesti esitettyjä ja räätälöityjä sisältöjä, joita voi hyödyntää esimerkiksi henkilöstön koulutuksessa ja ohjeistuksessa.

Kommuunissa jaetaan kotityöt ja lastenhoito

Omasta elämästä voisin nostaa esille tämän hetkisen asumismuotoni, joka poikkeaa monen muun tavasta asua. Markkinoinnin ihmiset ovat usein avoimia ja kokeilevia, ja itsellä nämä piirteet ovat kulminoituneet kommuunissa asumiseen. Opiskeluaikoina soluasuminen tai kommuuniasuminen on usein normaalia, jopa suotavaa taloudellisen tilanteen vuoksi, mutta näin perheellisellä ja työssäkäyvällä ihmisellä se taitaa olla asumismuotona aika epätavallinen.  

Kommuuniasumiseen päädyin vahingossa. Suunnittelimme keväällä muuttoa Seinäjoelle ja idea kommuuniasumiseen tuli ystävältäni, joka oli juuri muuttanut omakotitaloon Seinäjoen keskustan lähettyville. Ystäväni ehdotuksen jälkeen aloimme nähdä niin paljon positiivisia puolia yhdessä asumisessa, että päätimme lopulta perustaa yhteistalouden ystäväni omakotitaloon. Talosta löytyi tyhjä yläkerta ja kaikille asukkaille omat makuuhuoneet, joten miksi ei.

Kaikkien kommuunin jäsenten ollessa yhtä aikaa kotona meitä löytyy saman katon alta kaksi äitiä ja kolme 6-9 -vuotiasta poikaa sekä Seinäjoen ja pääkaupunkiseudun väliä reissaava avopuolisoni. Omavaraistaloutta emme sentään ole aloittaneet, mutta yhteisen taloustilin olemme perustaneet. Kaupassa voi käydä se, joka parhaiten sinne ehtii. Myös kodin- ja lastenhoitoa helpottaa, kun talossa on monta aikuista ja lapsille löytyy kavereita. Olemme myös saaneet paljon uteliaita ja positiivisia kommentteja asumismuotoon liittyen, joten ehkä kommuuniasuminen yleistyy tulevaisuudessa. Ja aika näyttää, kuinka kauan me jatkamme yhdessä asumista, mutta tällä hetkellä homma toimii ja työmatka on alle puoli kilometriä, joten asumismuoto on ollut ehdottomasti kokeilemisen arvoista. Elämähän on tehty elettäväksi.

Annukka Talvitie
markkinointi ja viestintä
IT-joukkueen pelaaja #10