Lisää asiakkaita? Tästä ohjeet!

Meidän historiamme ajan kaupankäynti ja kilpailu erilaisilla markkinoilla on vaikuttanut kaikkeen tekemiseemme. Menestymisen trendejä tulee ja menee, mutta yksi asia pysyy. 

Ellet satu olemaan monopoliasemassa, on kilpailu asiakkaista, työntekijöistä ja parhaista kumppaneista välttämätöntä. Ja välillä kovaa. Myyntiin ja myynnin edistämiseen nousee uusia profeettoja ja ilmiöitä tämän tuosta. Mutta organisaatioiden tuotantotapoja ja prosesseja ei ole aina arvostettu asiakashankinnan näkökulmasta. Vaikka ne voivat olla juuri sitä. Toki me puhumme eettisyydestä ja moraalista yritystoiminnassa, mutta niistä puhuminen jää usein “kilven kiillottamisen” tasolle.

Organisaatioille aiheutuu valtavia menetyksiä skandaaleista ja kohuista, joihin ne joutuvat menetettyään asiakkaiden luottamuksen. Aivan. Tärkeää ei ole se, montako tonnia öljyä valuu mereen tai montako salasanaa vuodetaan tai mikään muukaan määrällinen tekijä. Kyse on luottamuksen menettämisestä ja sen voi menettää tällä median aikakaudella määrällisistä tekijöistä riippumatta. EU:n uusi tietosuoja-asetus tarjoaa nyt mahdollisuuden voittaa asiakkaiden luottamus ja varmistaa sen pysyminen. Miksi silti kuulee vain nurinaa siitä, miten tämä ja tuo direktiivi ja byrokratian keksintö hankaloittaa elämää? Tällä hetkellä nopeimmat jo kääntävät asiaa kilpailueduksi. Asiakkaiden luottamuksen voittaminen tavoitteena.

Ei tietosuoja ole kuollut, jos niin haluamme. Kontrolloimattomana yhteiskuntamme toki voi muuttua hyvin perusteellisesti. Teknologistuva yhteiskunta, massadata, suuret tietokannat ja analytiikka ottavat vasta ensi askeliaan. Edes toimijat noilla alueilla eivät ole vielä huomanneet kaikkia hyödyntämismahdollisuuksia. Siksi se ei vielä kiinnosta kuluttajiakaan kovin paljon. Ei se ole kovin pelottavaa, mitä verkkokauppa saa datallani aikaiseksi tänään. Useimmiten ne vielä epäonnistuvat kohdentamisessaan surkeasti. Mutta kun kehitys menee eteenpäin, muuttuu datan käyttö ja käyttömahdollisuudet. Ja siellä on skenaarioita, jotka saavat minut ja monet asiantuntijat miettimään. Ei se silti tarkoita, että haluaisin täydellisen anonymiteetin. Mutta haluaisin jonkinlaisen kontrollin yksityiseen elämääni, viestintääni ja minuun liittyvään henkilökohtaiseen tietoon. Ja se alkaa kiinnostamaan yhä useampia.

Tietosuoja-asetuksen tarkoitus ei ole kieltää henkilökohtaisen datan käyttöä. Sen tarkoitus on lisätä läpinäkyvyyttä, antaa yksilölle tietoa, mitä hänen tiedollaan tehdään ja lisätä luottamusta tällä 500 miljoonan ihmisen kokoisella markkinoilla palveluiden tarjoajiin. Käytä etusi asiakkaan luottamuksen voittamiseksi ja ota tuosta markkinasta oma osuutesi!

 

Lisätietoja: http://www.tietosuojakuntoon.fi/

Aiemmin asiasta vähän eri näkökulmasta:

Tietosuoja-asetus liiketoiminnan boostaajana